Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Paul Anghel, atenţionează consumatorii asupra produselor de post care vor fi la mare căutare în această perioadă.
“Pe data de 15 noiembrie începe Postul Nașterii Domnului, cunoscut și ca Postul Crăciunului, care durează până pe 24 decembrie si, pentru ca produsele pe care le cumpărați în acest post să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., vă recomand să achiziționați aceste produse alimentare numai din locuri amenajate și autorizate, să solicitați și să păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea/conformitatea sau siguranța unui produs.”, scrie Paul Anghel pe pagina de facebook.
Recomandări ANPC pentru cumpărători, în contextul Black Friday
Pe lângă verificarea etichetei, directorul ANPC mai face o serie de recomandări, cum ar fi să nu achiziţionăm produse de post din locuri neautorizate sau a căror etichetă nu informează complet și corect privind conținutul, ingredientele sau calitatea produsului.
Produsele de post sunt produse alimentare constituite din ingrediente vegetale, texturat proteic de soia, mixuri pe baza de soia etc.
Comisarii ANPC vor controla și supraveghea piața în toata această perioadă, pentru a preîntâmpina orice neregulă din domeniul protecției consumatorilor, iar operatorii economici care nu respectă prevederile legislative vor fi sancționați.
Ingredientele de origine animală, precum lapte praf, zer praf, pudră de ou, nu fac parte din grupa produselor de post.
În în anii anteriori, comisarii ANPC au găsit la comercializare produse pe ale căror etichete erau înscrise mențiuni care puteau induce în eroare consumatorii:
- Cozonac cu rahat, cacao și stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicție cu mențiunea inscripționată pe fluturașul colant “produs de post”;
- “Maioneză vegetală simplă” și “Maioneză vegetală Shaorma”. Denumirea de “maioneză” se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuș de ou, ulei și alte ingrediente;
- “Pizza de post” - “specialitate cu aroma pe baza de uleiuri vegetale și cazeină (substanță proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel un produs “de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor;
- Utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum șnițel, pate, parizer, salam, cârnați, cremwurști etc. la care era atașată sintagma “vegetal”;
- Înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a mențiunii „fără colesterol” sau „0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au această caracteristică;
- Produsul alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conținea proteine din lapte, în neconcordanță cu denumirea de produs;
- Produse de cofetărie preambalate, cu mențiunea “de post”, deși în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris “frișcă”.
Foto cu caracter ilustrativ