Mai multe organizații vor protesta, sâmbătă, la Sinaia, împotriva implementării proiectului “Park&Ride” și în special împotriva construirii unei parcări supraetajate. Inițiatorii acțiunii susțin că un asemenea obiectiv “ar mutila patrimoniul istoric și natural al orașului, prin distrugerea definitivă a Aleii Caraiman”. Încă din 2019, Ordinul Arhitecților din România a atras atenția asupra impactului pe care această investiție l-ar putea avea. Administrația locală și-a argumentat de atunci decizia, dar motivația autorităților nu i-a convins pe contestatarii proiectului.
“Mai multe forțe civice din Sinaia, Breaza, Brașov, București și Urziceni se unesc în protest pentru salvarea Aleii Caraiman.
Sâmbătă, 18 Martie, de la ora 11:00 societatea civilă va protesta în fața Primăriei din Sinaia împotriva odiosului proiect girat de primarul Vlad Oprea, ce ar permite construcția unei parcări supraetajate care ar mutila patrimoniul istoric și natural al orașului, prin distrugerea definitivă a Aleii Caraiman.
Aleea Caraiman este una dintre zonele cele mai frumoase și cu cea mai mare încărcătură istorică din România. Primarul Vlad Oprea, lipsit de orice urmă de viziune și abandonând orice scrupule pentru a urma interese obscure, urmărește să o distrugă împreună cu dealul dintre Gara Sinaia și Hotel Caraiman și forțează construcția unei parcări monstruoase, care va mutila părți istorice ale orașului și-i va răpi din moștenirea sa prețioasă”, acuză reprezentanții organizațiilor Agent Green, Inițiativa România, Declic, Fundația Eco-Civica, Corupția Ucide și Greenpeace. Aceștia subliniază că “Sinaia este frumoasă nu doar pentru munți, ci și pentru clădirile și aleile cu multă istorie. Gara rămâne un monument al monarhiei din România, păstrează mărturii ale unor momente grandioase ale istoriei românilor. Este un loc care trebuie protejat”.
Greenpeace România: “Soluția Primăriei Sinaia este dintre cele mai proaste”
Într-un comunicat de presă care anunță acțiunea de sâmbătă, Dan Trifu, de la Eco-Civica, argumentează că “aceste dezvoltări urbane trebuie să fie amenajate doar în locurile care respectă toate normele de urbanism și care asigură protejarea patrimoniului istoric și cultural. Nu putem pune în pericol monumente istorice, distruge spații verzi sau tăia păduri cu scopul dezvoltării urbane”. Acesta susține că “există soluții alternative la acest proiect care nici măcar nu au fost luate în calcul de primarul Oprea”.
”Parcurgerea la picior a Aleii Caraiman de la Gara Sinaia până la parcul Dimitrie Ghica este un ritual de neînlocuit și sănătos pentru corp și suflet. Este unul dintre locurile acelea puține unde revenim de multe generații și simțim că timpul a stat. Când totul se schimbă, unele locuri trebuie să rămână așa cum le știm. Sunt hrană pentru suflet și ar fi o traumă pentru mulți ca Aleea Caraiman să rămână doar în tablouri”, consideră și Gabriel Păun, președintele Agent Green. Nu este prima data când această organizație lansează acuzații cu privire la lucrări derulate pe raza orașului Sinaia.
Diana Voicu, președinte Inițiativa România, susține că, “din păcate, primarul Vlad Oprea a rămas surd la orice argumente raționale și legale și continuă cu proiectul său distructiv și abuziv. Societatea civilă nu poate asista pasiv cum un edil, despre care aflăm tot mai des în ultima vreme că acționează în disprețul legii, distruge Sinaia, orașul regal, perla Văii Prahovei și una dintre cele mai importante atracții turistice ale României”.
„Nu-i niciun secret că e nevoie de infrastructură rutieră pe Valea Prahovei, dar la fel de clar este că soluția Primăriei Sinaia este dintre cele mai proaste. Cetățenii nu trebuie să accepte superficialitatea și inconștiența cu care primarul vrea să rezolve problema parcărilor prin distrugerea unui element important din patrimoniul natural și cultural al comunității”, a declarat și Ciprian Gălușcă, coordonator al campaniei pentru păduri și biodiversitate, Greenpeace România.
Angi Șerban, Corupția Ucide, punctează că "există o limită până la care putem merge cu tot acest confort” și “nu poți să distrugi Aleea Caraiman ca să faci parcare!” “Sinaia este o stațiune turistică montană, cine vine la Sinaia vine pentru peisaje, pentru aerul curat, dar și pentru a face mișcare. Pare că încercăm să mutăm obiceiul acesta de a parca în ușa liftului (dacă se poate) din marile orașe, pe panta muntelui. Înțelegem necesitatea locurilor de parcare în stațiune pentru că este una foarte frecventată, dar cerem administrației publice să ia măsurile astea cu responsabilitate și nu doar de dragul confortului!" este apelul lansat de Șerban.
Semnal de alarmă tras acum trei ani, cu privire la investiția care ar afecta Aleea Caraiman
Inițiatorii protestului spun că Ordinul Arhitecților din România a transmis, la rândul său, ca autoritate în materie de urbanism, că ”în cazul stațiunii Sinaia, este necesară identificarea unei soluții de amplasare a parcării de tip Park&Ride care să nu pună în pericol identitatea localității”.
În august 2019, OAR a făcut public un amplu punct de vedere pe subiect, iar la vremea respectivă a existat și o campanie de strângere de semnături împotriva proiectului anunțat la Sinaia.
Cu câteva luni mai devreme, Primăria Sinaia anunța că a semnat un contract pentru un proiect de aproximativ 5 milioane de euro care vizează construirea unei parcări etajate pe marginea DN1, peste drum de Gara Sinaia. Noul terminal ar urma să aibă şase niveluri, plus un subsol parţial şi o terasă exterioară la Bulevardul Carol I. Potrivit datelor transmise la acea vreme, obiectivul este o parcare cu o capacitate de de locuri, două staţii de reîncărcare pentru mașinile electrice, dar şi spaţii de unde se vor putea închiria biciclete și trotinete electrice. Proiectul urmăreşte facilitarea accesului spre zona centrală şi obiectivele turistice, descongestionarea traficului şi încurajarea folosirii mijloacelor de transport nepoluante.
Viziunea autorităților locale, despre proiectul din zona Aleea Caraiman
În replică la argumentele împotriva implementării acestui proiect în zona Aleii Caraiman, primarul din Sinaia, Vlad Oprea, a explicat la acel moment că "Park&Ride înseamnă constituirea unui element arhitectural perfect integrat în specificul zonei, format din subsoluri și demisoluri retrase succesiv și acoperite de vegetație, care vor urmări linia pantei existente, crearea unui nod de transport intermodal, stație pentru transportul urban, stație pilot de încărcare electrică, spații verzi-pietonale, accese carosabile, utilități și branșamente. Este un proiect necesar, aflat în interdependență cu alte proiecte”. Printre altele, acesta a mai subliniat că obiectivul va fi "un punct de acces real către oraș. O intrare modernă, integrată, prietenoasă, adaptată nevoilor de azi, din 2019. Foarte important de precizat: este un proiect care va pune în valoare clădirile din jur. Hotelul Caraiman, primul hotel al orașului, va câștiga pe latura estică o esplanadă pietonală, o prelungire la nivel a Parcului Dimitrie Ghica, iar oamenii vor putea să admire această clădire de patrimoniu din unghiuri inaccesibile azi. La fel și Gara, surghiunită de centura orașului – DN1 – factorul poluant numărul unu zonei. Terasa care va rezulta din proiect va putea reprezenta un bun punct de belvedere asupra celor trei Gări, care nu pot fi admirate de nicăieri în acest moment, dinspre oraș".
Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!
Sursa foto: Facebook/ Salvați aleea Caraiman NUaici NUașa Park&Ride Sinaia